Thursday, July 3, 2014

Al-Kisah Bazar Ramadhan satu Fenomena

Tepuk Dada Tanya selera.....bagi aku setakat harini baru guna sehari seringgit untuk beli ais batu....pasar ramadan belum jengah lagi......tahun lepas hanya 3 kali ke pasar ramadhan...tahun ni belum lagi....panassss...sesakkk...dan alasan yg paling kuat uat aku malas ke pasar ramadhan...sebabnya aku suka masakkkkk...jimatttt..

Di bulan Ramadhan ini pastinya ramai berkunjung ke Bazar Ramadhan bagi membeli juadah berbuka puasa. Dalam kesibukkan kerja dan kepenatan meredah kesesakkan jalan raya, ramai yang memilih untuk membeli di gerai-gerai atau restoran daripada memasak di rumah. Maka, tidak hairanlah di awal bulan Ramadhan ini, ramai dejay-dejay radio memilih topik Bazar Ramadhan sebagai topik perbincangan dengan pendengar-pendengar mereka. Antara yang menarik perhatian saya baru-baru ini adalah al-kisah Bazar Ramadhan di Hot FM oleh AmKrew.

Apa yang benar-benar buat saya tertarik ialah komen-komen pendengar di awal pagi yang kebanyakannya berkisar pada harga barangan di Bazar Ramadhan yang dikatakan agak mahal dan tidak berpatutan. Tidak kurang juga yang menuduh peniaga-peniaga sebagai keterlaluan dalam menetapkan harga. Namun, hal ini segera ditangkis oleh salah seorang peniaga yang menelefon AmKrew dan menerangkan bagaimana peniaga-peniaga menetapkan harga. Dari intonani suaranya, jelas dia kecewa dengan kritikan-kiritikan yang dilontarkan oleh pendengar-pendengar Hot FM sebelum itu.


Bagi saya, pembeli-pembeli di Bazar Ramadhan tidak seharusnya menjadikan HARGA barangan sebagai satu isu. Ini kerana kos yang ditanggung peniaga adalah berbeza-beza dan pembeli juga mempunyai banyak pilihan di Bazar Ramadahan. Jika rasa tak berbaloi, singgah sahaja di gerai atau Bazar yang lain. Sebaiknya, kritikan hanya ditujukan pada isu-isu seperti etika dan kesihatan. Contohnya:  penjualan barangan makanan yang telah basi atau rosak, menipu pelanggan tentang kandungan produk mahupun bersifat kurang sopan atau memalukan.

Harus diingat kos peniaga tidak terhad kepada bahan-bahan untuk membuat makanan sahaja. Di kawasan Kota Kinabalu, para peniaga gerai sementara ini dikenakan bayaran lesen Dewan Bandaraya sebanyak RM 120 sebulan pada bulan Ramadhan. Saya tidak pasti di kawasan lain berapa. 

Selain dari itu sewa tapak dibayar kepada pemilik kawasan jika ada tuan punya. Kebanyakan tempat yang saya lawati mengenakan bayaran sekitar RM80 hingga RM250 sebulan. Ini juga perlu ditanggung dan dikira oleh peniaga.

Jika peniaga mengambil pekerja, maka upah atau gaji mereka harus dibayar mengikut bayaran yang setimpal. Kos-kos lain yang biasanya kita abaikan termasuklah kos minyak kenderaan bagi mengangkut barang-barang, elektrik, air dan sebagainya. 

Mengambil semua kos-kos yang wujud, peniaga perlu menganggar pelanggan yang datang dan membeli setiap hari. Ini satu tugas yang mencabar dan ramai yang tersilap apabila membuat anggaran terutama jika ‘projection’ yang dibuat terlalu besar sedangkan tiba masanya pula, kehadiran amat sedikit.  Berdasarkan anggaran ini, peniaga perlu menetapkan berapa harga yang patut ditawarkan yang membolehkan peniaga untuk pulang modal (break-even) dan berapa yang diperlukan untuk mendapatkan untung.

Ingat, dalam perniagaan, objektif utamanya mestilah KEUNTUNGAN. Jangan sampai teruk kita berpenat lelah bekerja, orang lain pula yang untung kerana tidak perlu susah payah memasak di rumah dan mendapatkan bekalan makanan di gerai anda pada harga yang merugikan anda. 

Antara sebab sebab harga mahal di pasar ramadhan pada tahun ini..

### faktor sewa tapak yg mahal
### bahan mentah yang mahal
### Rakyat dapat brim
### Memenuhi standart azwan ali
### Plating yg menarik sebab takut termasuk dalam selpie letak kat facebook

muahahahahahaha....

1 comment:

  1. Sebenarnya duit dicetak tanpa minta izin maupun dimaklumkan rakyat.Duit kertas adalah mainan sihir yahudi, dulu nak cetak duit kena bersandarkan emas simpanan negara , duit kertas selayaknya setara nilai kertas tandas - contoh: nak beli sebiji telur diZimbabwe harga 7 trillion dollar Zimbabwe. Syukurlah malaysia makmur rakyat sejahtera boleh beli sebiji telur 10 sen atas keperihatinan kerajaan 1malaysia.

    ReplyDelete

h12